La Grupul Şcolar, am predat în
mai mulţi ani fizică decât matematică. Neavând înscrisă pe diplomă această
specialitate, ţineam legătura cu colegii care predau numai fizică. Aflam
noutăţile şi mă străduiam să includ, de câte ori aveam ocazia, în timpul
lecţiilor, experienţe potrivite.
Periodic,
în şcoală se aducea material didactic. Laboratorul de fizică a primit, între
altele, o trusă pentru ilustrarea şi studiul mişcărilor mecanice.
În
studiul mişcării sub acţiunea gravitaţiei am folosit montajul la o clasa de
„afiliaţi”. În acea zi, erau puţini elevi. Experienţa era simplă. Se dădea
drumul la o bilă şi se cronometra timpul în care bila parcurgea o distanţă
stabilită anterior.
Am
făcut o demonstraţie. Apoi, am discutat cu elevii. Am stabilit concluziile şi
ne-a mai rămas timp. Elevii erau curioşi şi voiau să repete experienţa.
În
ordinea din bănci, treceau la catedra, dădeau drumul bilei şi cronometrau.
Trăgeau concluzia şi dădeau bila următorului. Toţi elevii erau în picioare, să
vadă experienţa
Toate
ar fi fost bune, dacă montajul nu ar fi fost solicitat prea mult. Venise rândul
unui elev din banca a treia. A dat drumul bilei. Piedeca n-a oprit-o şi bila a
lovit parchetul, dar nu s-a oprit. A început să se rostogolească şi a găsit un
locşor prin care s-a strecurat sub catedră. Podiumul era vechi. Când am venit
eu în Cugir l-am găsit acolo.
A
început agitaţia. Unii erau dezamăgiţi că nu le-a venit rândul, alţii au sărit
să recupereze bila. A trebuit să organizăm activitatea. Doi elevi au luat
catedra şi au aşezat-o lângă uşă. Alţi doi elevi au ridicat podiumul. Un
strigăt de uimire a pornit din grupul de fete. Atâta praf, gunoi, atâtea hârtii
nu au crezut că pot fi adunate într-un spaţiu atât de mic. Bila nici nu se
zărea.
O
elevă a luat mătura, un băiat a luat făraşul… Bine că le-au găsit lângă uşă!
Alt băiat a luat coşul de gunoi. Au adunat cu grijă să nu le scape din ochi
bila. În sfârşit, au găsit-o!
Suna
de ieşire când am reuşit să aranjăm sala de clasă. Am plecat cu bucuria că am
făcut şi experienţa, dar şi curăţenie într-o clasă în care nu prea ţineam
orele. Cei care nu au avut ocazia să participe efectiv la lecţie, aveau de ales
între a fi dezamăgiţi sau amuzaţi de ocazia pe care ne-o oferise bila.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu