A venit toamna şi m-am
prezentat la grădiniţă. Prima impresie a fost foarte bună. O sală mare, cu
geamuri pe doi pereţi, un colţ cu jucării, un dulap lângă uşă, masa doamnei
Vulpe, educatoarea grupei noastre, o măsuţă şi câteva scăunele.
Într-un colţ, erau nişte
obiecte de care nu mai văzusem. Unul dintre băieţii care mai fuseseră la grădiniţă,
a târât un „cal”, s-a aşezat comod şi a început să se legene. M-am uitat mai
atentă şi am văzut capetele de cal pictate. Practic, erau doi cai din lemn pe
două tălpi de balansoar. Cele două părţi erau prinse de un scăunel şi o bară de
care se putea ţine cel care „călărea”.
M-am acomodat repede. Aveam
lecţii şi timp de joacă în curte, când nu ploua, sau în clasă, fiecare găsind
ceva pe plac.
Într-o zi, am căutat în
grămada de jucării şi am găsit o carte. Nu mai văzusem asemenea carte şi nici
de atunci nu am mai văzut. Erau poze pe aproape toată pagina şi în josul
fiecărei pagini era scris, cu majuscule, un scurt text, o explicaţie pentru
poză. Bănuiesc că era o poveste. La început, am citit în gând. Apoi, le-am
citit colegilor aflaţi în apropiere. Doamna Vulpe povestea lângă uşă cu
educatoarea de la grupa cealaltă. Au observat ce fac şi m-au chemat la ele.
- Ce faci?
- Citesc povestea din cartea asta.
- Glumeşti…
- Nu, chiar citesc!
Au venit câţiva copii lângă
noi. Eu nu voiam să cedez. Chiar citeam. Educatoarea încerca să îmi explice că
noi nu ştim să citim. La un moment dat, doamna Vulpe m-a chemat în hol. Mi-a
spus că, dacă vreau şi ştiu să citesc, să fac acest lucru în linişte. Ceilalţi
copii vor plânge, pentru că ei nu ştiu citi.
Am intrat în clasă. După ce
copiii au pus jucăriile la loc, am început lecţia. Am învăţat un cântecel. Eram
puţin nedumerită. Nu mai eram în apele mele.
A doua zi, doamna educatoare
aduce o măsuţă cu câteva jucării aranjate pe două rânduri. Ne întreabă:
- Cine vrea ia o jucărie şi să
spună o poveste? Cine e primul?
Aşteptam. Erau alţii cu mai
multă experienţă. În sfârşit, după câteva încurajări, un coleg se ridică şi ia
un avion. Apoi, o fetiţă, ia o păpuşă…
Pusesem ochii pe o păpuşă
îmbrăcată ca un ţăran. Nu ştiu de ce mi s-a părut mai interesantă decât cea
aleasă de colega mea. În timp ce aranjam hainele ţăranului din mâna mea, au mai
fost câţiva amatori să povestească.
Primul coleg a spus ceva legat
de avion. Nu am reţinut. Din câteva fraze, a încheiat. A urmat povestea cu
prinţesa, dar scurtă şi aceasta. Apoi, o poveste cu un urs…
A venit rândul meu. M-am
aşezat pe scăunelul din faţa clasei. Şi am început povestea mea cu Făt-Frumos
care făcea cam tot ce putea face un erou din poveştile pe care le ascultam la
radio. În timp ce povesteam, mă uitam la doamna educatoare. Vedeam că mă
urmăreşte. Unii colegi căscau, se întindeau…
- Ce se mai întâmplă? Ce mai
face Făt-Frumos? Cum ajunge acasă? Vrei să mai povesteşti?
- Mai am de spus multe, dacă e
voie.
- Continuă!
În timp ce eroul meu o salva
pe prinţesă, educatoarea de la cealaltă grupă deschide uşa. Doamna Vulpe merge
la ea. Am văzut că se aprobă reciproc.
- Cred că acum povestea se
încheie.
- Da, Făt-Frumos şi prinţesa
au ajuns la palat, au făcut o nuntă mare şi m-au invitat şi pe mine. Şi au
trăit fericiţi până la adânci bătrâneţi.
Şi povestea mea se încheie
aici. Doamna Vulpe a găsit leacul pentru plăcerea mea de a povesti. Dar nu toţi
colegii mei aveau răbdare să asculte tot ceea ce eu le puteam spune. Oricum, eu
nu am mai ieşit în evidenţă cu ceea ce nu trebuia.
Mă voi contrazice, totuşi. Am
luat „caii” cei mari. Am început să mă legăn, la început mai domol, apoi, din
ce în ce mai tare. Nu mai ştiu ce am făcut, dar îmi amintesc privirile speriate
ale colegilor şi faptul că doamna educatoare a venit în fugă:
- Ce s-a întâmplat?
- Nimic.
- Te-ai lovit? Te doare ceva?
Nu ştiam de ce
erau toţi în jurul meu. Cred că avusesem viteza prea mare şi m-am dat peste cap
cu balansoarul.
Vedeam că nu mai sunt în locul în care m-am
aşezat în „şa”. Atunci, nu ştiam ce e forţa centrifugă. Am aflat mai târziu.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu