Mă întreba,
uneori, câte o persoană: „De ce v-aţi făcut profesoară? Şi încă de matematică…”
Răspunsul nu poate fi dat în două cuvinte.
Să
începem cu începutul! În Maramureş, se spune că viitorul copilului este hotărât
în prima zi când este aşezat la masă. Nu ştiu cât e de adevărat, dar părinţii
mei spuneau că, pentru a ajunge la farfurie, m-au aşezat pe nişte cărţi mai
voluminoase, puse pe scaun. Fiind învăţători, părinţii mei aveau în casă cărţi
de pedagogie, manuale şcolare, un album de artă… Să-mi fi hotărât atunci
viitorul? Nu prea cred.
Când
aveam cinci ani, voiam să devin cântăreaţă de operetă. Văzusem, la Constanţa,
opereta „Vânt de libertate” şi eram foarte încântată. Prin clasa a patra, mă
lămurise cineva să merg la fabrica de brânză din Vişeu, ca ingineră. Prin clasa
a şasea, spuneam că voi urma chimia alimentară. Dar nu m-a ţinut mult. În anii
de liceu, voiam Arhitectură. Aveam oarecare reţinere în legătură cu desenul
tehnic, cele câteva ore din clasele a opta şi a noua nu erau suficiente. M-am
gândit că aş putea să evit lipsa exerciţiului, deci am trecut la alt vis:
Politehnică, Maşini de calcul.
Profesorul
cu care am susţinut proba la matematică la bacalaureat m-a întrebat ce planuri
de viitor am. El mi-a explicat că, dacă tot îmi place mai mult matematica decât
fizica, ar fi mai bine să urmez secţia Maşini de calcul la Facultatea de
Matematică a Universităţii Babeş-Bolyai, din Cluj. Aş avea două avantaje: aş fi
mai aproape de casă şi aş da admitere din geometrie, în loc două capitole din
fizică, altele decât cele de la bacalaureat.
Matematica
mi-a plăcut dintotdeauna. Am învăţat-o cu plăcere şi nu mi s-a părut grea. La
această convingere au contribuit tatăl meu, care inventa jocuri logice şi de
calcul, învăţătoarea mea din clasele mici, Maria Mihalca, prima dirigintă,
doamna Cornelia Cădar, şi cea mai mare influenţă a avut-o doamna Laurenţia
Boldor, profesoara de matematică şi diriginta din anii de liceu.
Studentă
fiind, încă nu eram atrasa de ideea de a fi profesoară, chiar dacă am „exersat”
conversaţia euristică pe colegii care veneau să le lămuresc anumite probleme,
chiar dacă fratelui meu îi plăcea cum îi explicam ce e fulgerul, tunetul,
circuitul apei… Mă bucuram când prietenii erau mulţumiţi de explicaţiile mele.
Profesoara
Elisabeta Gan, cu care am învăţat limba română în clasa a cincea, a noua şi a
zecea, m-a întâlnit în Cluj ( ea, la reciclare, eu, în ultimul an). Ea mi-a
spus: „Te văd profesoară. Laurenţia ar fi foarte bucuroasă!” Abia atunci am
luat în serios această posibilitate.
Mi-a plăcut
practica pedagogică pe care am făcut-o la Liceul George Coşbuc. Am avut atunci
prilejul să predau la clasele de gimnaziu ale profesoarei îndrumătoare. Copiii
erau curioşi şi mereu ne surprindeau cu câte o întrebare. Erau cuminţi, învăţau
cât puteau. Am avut ocazia să predau la clase de recuperaţi, adică elevi cu
dificultăţi de învăţare, şi mă bucuram de micile lor succese. Lucrul acesta
mi-a prins foarte bine mai târziu, când au fost înfiinţate clasele acelea de
„afiliaţi”, clase care ţineau de Şcoala generală, dar făceau materia claselor a
noua şi a zecea, inclusiv o meserie, asemeni elevilor de liceu. În acea
perioadă, în ţara noastră, învăţământul obligatoriu era de zece clase.
Am avut şi
elevi care învăţau foarte bine, care au ajuns ingineri, profesori, medici sau
muncitori cu înaltă calificare. În ciuda părerilor critice ale unor colegi sau
părinţi, elevii spuneau că de la mine pot să înveţe toţi cei care vor cu
adevărat să ştie. Nu am fost un zbir, dar nici foarte îngăduitoare n-am fost.
Nu am obligat pe nimeni să înveţe numai materia pe care o predam, pentru că
nici pe mine nu m-a obligat nimeni să învăţ. Am învăţat, pentru că mi-a plăcut
să ştiu şi să pot face mai mult şi mai bine decât majoritatea colegilor mei. În
mare măsură, am reuşit.
Cea mai mare
mulţumire a mea e că, printre foştii mei elevi sunt şi profesori de matematică.
2 comentarii:
Foarte frumos!
Se zice ca viitorul este aratat cand copilului i se ia din mot si alege din obiectele prezentate...
Ce ai ales?
Eu am ales creionul si foarfecele. Creionul se pare ca este "invatatura"... asa se spune... Am invatat cu placere dar mi-a placut foarte mult si croitoria. Imi lucram rochite pe vremea cand nu prea se gaseau... Acum se gasesc de toate nu ca pe vremea noastra...
Nu stiu ce am ales, dar cred ca am luat destul de multe.
Iti multumesc, Cherie, ca mai citesti!
Trimiteți un comentariu