În clasa a şasea, în clasa
noastră au venit două fete: Maria, fiica unui activist de partid din Ruscova,
şi Parasca, verişoara ei, de aceeaşi vârstă. La oraş se făcea mai multă carte
ca la ţară. În plus, aveau ocazia să înveţe corect limba română.
Când aveam mai puţine ore,
mergeam la fete să povestim. Locuiau în clădirea Comisariatului militar, în
două camere. În curte era o fântână şi mi se părea interesant acel loc aflat în
apropierea stadionului. Cu Parasca am încercat să vorbesc folosindu-mă de bruma
de limbă rusă pe care o învăţasem în anul precedent. Am aflat că fetele vorbesc
limba ucraineană, mai exact, sunt ruşte. Bănuiam că există o legătură între
Ruscova şi naţionalitatea lor. M-au învăţat un cântec.
Cuvintele sunt aici:
„Я шахтарочка сама,
Звуть мене Маруся.
В мене чорних брів нема,
Та я не журюся.
Шахтарочка, молодесенька,
В мене чорних брів нема,
Та я не журюся.”
Am înţeles, apelând la limba rusă, unde молодой шахтёр înseamnă tânăr miner, că e vorba de Marusia, o tânără mineriţă.
În acea vreme, se organizau
grupe de întrajutorare. Din grupa mea făceau parte Victor Ulici, fiul unui
activist de partid, Maria şi Parasca. Cu Victor fusesem colegă din primii ani
de şcoală. Era mai neatent, se juca şi în timpul orelor, dar ştiam cum să
vorbesc cu el. Cu fetele, trebuia să consum mai mult timp. Parasca era mai
deschisă, răspundea şi întreba, când nu înţelegea cuvântul. Maria era tăcută,
dar Parasca îi traducea şi îi explica, dacă era cazul.
Când aveam o temă grea, ne întâlneam
în casa lui Victor, unde era mai mult spaţiu, şi rezolvam problemele.
Într-o zi, domnul profesor
Grigore Pop ne-a dat ca temă să scriem o compunere care să se refere la Pietrosul Rodnei.
Am discutat în clasă, dar nu era foarte uşor, cel puţin pentru colegii din
grupa mea. Ne-am întâlnit toţi patru, am început să lucrăm. Eram preocupată ca
lucrările colegilor mei să nu aibă acelaşi conţinut. Nu a fost simplu. În mare
parte, cele trei compuneri erau făcute de mine.
Tema la geometrie a fost mai
simplă, scriau acelaşi lucru.
Am ajuns acasă când se înserase.
Nu mai aveam chef de teme. Am scris repede tema la geometrie, am învăţat la
celelalte materii şi am uitat pur şi simplu de tema de la limba română.
Dimineaţă, când îmi făceam
ghiozdanul, mi-am amintit de compunere. Nu mai aveam timp să scriu. Am scris un
început, dar trebuia să fug. La şcoală, până când intrau profesorii în clasă,
până când făceau prezenţa, scriam de zor la temă. Limba română aveam după pauza
mare. Am avut noroc? Poate.
Profesorul a numit câţiva elevi
să citească tema. Nu era încântat de ceea ce a auzit. Mi-a cerut şi mie să
citesc. Am început cam timid, lucru sesizat şi de colegi. Unii ştiau că mi-am
scris în recreaţii compunerea.
Profesorul se plimba prin clasă.
Nu ştiam dacă mă ascultă sau nu. Când am spus: „codrul de brad ascundea
haiducii la poalele lui”, profesorul s-a
oprit şi am simţit că e atent. Am prins curaj şi am citit până la capăt. Am
terminat într-un mod neaşteptat, cam abrupt.
- Asta a fost tot?
- Atât am scris.
Profesorul a deschis catalogul
şi a repetat „codrul de brad ascundea haiducii la poalele lui”. A făcut o pauză
şi a spus:
- Pentru azi, ai un zece.
Şi, văzând nedumerirea elevilor,
a continuat:
- Dacă, din vârful Pietrosului,
ne-am uita seara spre Vişeu, am vedea oraşul nostru ca un muşuroi pe care s-au
aşezat licurici… Mioara, cum ţi-a venit ideea asta? Este excepţională. Pentru
asta şi cea pe care am spus-o înainte îţi dau nota. Nu pentru toată tema. Am
considerat că pentru astfel de imagini pot să dau o recompensă.
- M-am gândit la tuburile de
neon care luminează centrul oraşului…
3 comentarii:
Pentru noi, recompensa este acest text!
Pentru mine contează mult amintirile pe care vreau să le fac cunoscute şi altora, celor care au asemenea amintiri de la mijlocul secolului trecut.
Textul cântecului mi l-a trimis scriitorul Mihai Traistă.
Я шахтарочка сама,
Звуть мене Маруся.
В мене чорних брів нема,
Та я не журюся.
Шахтарочка, молодесенька,
В мене чорних брів нема,
Та я не журюся.
Не вродлива я – дарма,
Та до праці звична.
І дружу я з усіма,
Бо я симпатична.
Шахтарочка, молодесенька,
І дружу я з усіма,
Бо я симпатична.
Машиністом я роблю
На електровозі
І лінивих не люблю
В себе на дорозі.
Шахтарочка, молодесенька,
І лінивих не люблю
В себе на дорозі.
Хтось мене бува лайне,
Скаже: "Ти сварлива".
Але люблять всі мене,
Бо я справедлива.
Шахтарочка, молодесенька,
Але люблять всі мене,
Бо я справедлива.
Вдача вже така моя:
Друзям, мамі, татку
І начальству в вічі я
Ріжу правду-матку.
Шахтарочка, молодесенька,
І начальству в вічі я
Ріжу правду-матку.
Критикуй мене й саму,
Критика – не сварка.
Я свою вину прийму.
Адже я – шахтарка!
Шахтарочка, молодесенька,
Я свою вину прийму.
Адже я – шахтарка!
А коли вини нема,
То скажу: - Доволі,
Бачу правду я сама,
Бо я – в комсомолі!
Шахтарочка, молодесенька,
Бачу правду я сама,
Бо я – в комсомолі!
Не вродлива я – дарма,
Але симпатична.
Знаю добре це сама,
Бо самокритична!
Шахтарочка, молодесенька,
Знаю добре це сама,
Бо самокритична!
Trimiteți un comentariu