duminică, 12 februarie 2017

Cânta la Stupca o vioară


În clasa a zecea, învăţam istoria muzicii. Orele erau bogate în audiţii. Îmi amintesc că ţineam unele lecţii în laboratorul de fizică, unde aveam spaţiu pentru picup şi magnetofon.

Urma să vorbim despre compozitorii români. Doamna profesoară îmi propune să scriu câteva cuvinte despre Ciprian Porumbescu. Pentru a mă ajuta, îmi dă notiţele unei eleve din altă clasă. Era perioada tezelor şi doamna profesoară Maria Mihalca ( învăţătoarea mea din primii ani de şcoală ) nu voia să îmi încarce programul. Îmi spune că la biblioteca liceului este cartea „Cânta la Stupca o vioară”. În recreaţia mare am fugit la bibliotecă şi am cerut cartea.

Ajunsă acasă, am citit în fugă ce scrisese colega mea. Nu mi-a plăcut. Aşa că, am hotărât să citesc toată cartea. Teme de scris nu aveam, în timpul orelor eram atentă la lecţia nouă... Aveam, e drept, teză în acea săptămână, dar la matematică. Puteam să citesc. 
 
Am citit până s-a terminat programul la difuzor, adică până la miezul nopţii. Mai aveam puţin, dar prezentarea trebuia făcută la ora următoare de muzică. Puteam să scriu duminică.

Citind cartea, am înţeles cine sunt Berta şi Marta. Ascultam la radio arii din operete şi acea arie a Martei din opereta „Lăsaţi-mă să cânt”, de Gherase Dendrino, era una dintre cele care îmi plăceau foarte mult. O cântam în timp ce făceam curat prin cameră sau când spălam vase.

Alb covor se-aşterne pe-alei
Din flori gingaşe de tei.
Astăzi, când depărtări ne despart,
Le privesc şi mă-ntreb: «M-ai uitat?»


În zadar te-aştept iar în prag,
În zadar doresc chipu-ţi drag.
Buze arse de dor ne-ncetat te-or chema…
Eşti departe, draga mea…”


* * *

Studentă la Cluj find, am avut ocazia să văd opereta „Lăsaţi-mă să cânt”, de Gherase Dendrino. Atunci mi s-au lămurit mai multe lucruri pe care nu le-am priceput la şaisprezece ani. Am înţeles cine compusese cântecul, de ce îl cânta Marta, chiar dacă fusese scris pentru Berta.

Am găsit, în urmă cu doi ani, la o librărie online, cartea „Cânta la Stupca o vioara”, de Constantin Ghiban, încă mai am câteva discuri de vinil cu arii din opereta „Lăsaţi-mă să cânt”, cu arii din opereta „Crai Nou” de Ciprian Porumbescu, Balada pentru vioară şi orchestră, dar nu pot să le ascult, din pricina unui motor de picup vechi. Bine că sunt postate pe internet!

Niciun comentariu: