duminică, 31 mai 2020

Socata



            Primul meu an școlar în care am lucrat în Cugir se apropia de sfârșit. Pentru cei mai mulți colegi situația școlară era clară. Așteptau semnalul de a încheia mediile. În cancelarie se discuta despre vacanță și preparate culinare.           
            Un subiect nou era prepararea socatei, o băutură răcoritoare în care se foloseau flori de soc. Se dicta rețeta, se copia de zor și se dezbătea modul de preparare. Cei cu mai multă experiență lăudau această băutură.
            Într-o zi, eram în secretariatul școlii. O rugasem pe doamna Durigă să îmi scrie la mașină un referat. Celelalte doamne lucrau la situații, adunau statisticile pe care le prezentau diriginții claselor terminale.
            Ușa se deschide încet. Andrei nu voia să le deranjeze pe secretare.
            ‒ E voie…?
            ‒ Intră! Putem să facem o pauză!
            ‒ V-am adus o sticlă cu socată. S-a sifonat! Să vedeți ce bună e!
            Secretara șefă ia sticla, un cuțitaș pe care îl foloseau când mâncau în pauză și, grăbită, scoate dopul de plastic cu care era închisă sticla adusă.
            Lichidul fermentat, agitat iese cu putere și se împrăștie în tot spațiul pe care îl are la dispoziție: pe masa plină cu hârtii, pe statistici, pe dosare…     
            ‒ Vă rog să mă iertați! N-am apucat să vă spun să fiți atente, că socata e mai periculoasă ca o sticlă de bere agitată!
          – Nu-i nimic! Ștergem imediat! Putem reface hârtiile. Am învățat ceva! Socata e foarte gustoasă!
            ‒ Mâine vă mai aduc o sticlă. Acum știți cum s-o deschideți!
         Au trecut anii, dar rețeta de socată e completată cu recomandarea de a deschide cu grijă recipientul.


Niciun comentariu: