joi, 24 ianuarie 2019

Ciupi

Recent am descoperit pe Facebook o postare în memoria lui Ciupi. Am lăsat un comentariu: „E interesant că eu chiar încercam ieri să-mi amintesc de unii colegi. Şi tocmai la Ciupi m-am gândit. Voiam să scriu cum era în clasa întâi, cum a dispărut dintre noi, când şi-a rupt un picior, cum l-am reîntâlnit în clasa a opta şi ce năzbâtii am făcut în acei ani. Eu am plecat din Vişeu, dar mă întorceam aproape în fiecare an să-mi văd părinţii. Încă îmi amintesc cât de frumos a vorbit Ciupi cu mine la ultima noastră întâlnire...”

Nu voi cita tot comentariul. Mai bine să scriu ce îmi mai amintesc în legătură cu acest coleg cu care am comunicat foarte bine, cu care nu cred că am avut divergenţe, chiar dacă nu gândeam la fel.

Aş începe cu o întâmplare din timpul clasei întâi. Eram de serviciu şi câţiva colegi au intrat în clasă în timpul pauzei. Conform înţelegerii, trebuia să le scriu numele şi să-i prezint doamnei învăţătoare lista. Când a intrat în clasă doamna învăţătoare, i-am dat lista. I-a chemat în faţa clasei pe cei care au fost indisciplinaţi. A ajuns la „Colpan”. Aşa scrisesem pe foaie. Doamna învăţătoare a zâmbit şi m-a întrebat ce am vrut să scriu. Am răspuns că voiam să scriu Ciolpan.

- În scurt timp vei învăţa cum se scrie acest nume.

Situaţia s-a rezolvat cu puţină „morală” şi cu promisiunea că în recreaţie elevii vor merge în curte.
Venise iarna. La Vişeu ningea mult. În curtea şcolii era zăpadă până la genunchi. Elevii se jucau, alergau, făcea bulgări... Intrau în clase plini de zăpadă. Aveam ore la etaj şi, până în clasă, o parte din zăpadă se scutura.

Într-o pauză, era agitaţie mare.

- Un copil a căzut şi şi-a rupt un picior!

Am aflat a doua zi că elevul care suferise fractura era colegul nostru Nuţu Ciolpan. Nu a revenit între noi multă vreme. Am aflat că l-au trimis la Techirghiol, la un sanatoriu, unde făcea şi şcoală. 

Pentru că în Vişeu de Sus s-a construit o clădire nouă pentru liceu, sectoarele din care erau adunaţi elevii s-au modificat. Între timp, noi ne-am mutat din clădirea Şcolii în care locuiam şi am fost repartizată în clasa a V-a la noua şcoală. Ciolpan a revenit de la Techirghiol sau Eforie, dar a continuat să „ţină” de Şcoala Nr. 1.
Ne-am revăzut în clasa a VIII-a, la liceu. Eu nu l-am recunoscut, dar după ce mi-a povestit de ce şchiopătează, am înţeles că el e colegul nostru din clasa întâi. Acum se prezenta cu numele Ciupi. În catalog era scris numele real: Ioan Ciolpan.

***


Voi trece rapid printre amitiri, evocând doar cele mai interesante, mai emoţionante întâmplări cărora le-am fost martori sau protagonişti.

În manualul de muzică am găsit un cântec ale cărui cuvinte erau în limba rusă. Neavând pe moment nimic altceva mai interesant de făcut, am început să solfegiez. Mi-am dat seama că ştiu melodia. De unde? De când? Dintr-un film! Văzusem „Toată lumea râde, cântă şi dansează” când eram în clasa a cincea. Sau a şasea. Între timp, mai auzisem la radio acel cântec. Difuzorul din bucătărie transmitea uneori muzică din filme. Aşa îmi explic de ce mi s-a fixat în memorie acel cântec. Nu ştiam cuvintele. Cunoşteam doar melodia.
Învăţătoarea noastră din primii ani preda muzica la liceu. Într-o oră, i-am cerut voie să cântăm un cântec din manual. Cântecul era compus de Isaak Dunaievski, cel care scrisese şi opereta „Vânt de libertate” pe care o văzusem în 1954 la Constanţa. La început, am cântat eu, doamna profesoară urmărind notele. Ciupi era în banca întâi de pe rândul din mijloc. A fost primul care a cântat cu mine. Apoi, ni s-au alăturat mai mulţi colegi. Cântecul era antrenant, colegii cântau cu la, la, la.
Am găsit versurile cântecului dând un search pe Google.

ЛЕГКО НА СЕРДЦЕ ОТ ПЕСНИ ВЕСËЛОЙ
Музыка И. Дунаевский, слова В. Лебедев-Кумач

Легко на сердце от песни весëлой,
Она скучать не даëт никогда.
И любят песню деревни и сëла,
И любят песню большие города.

Припев:
Нам песня строить и жить помогает,
Она, как друг, и зовëт, и ведëт.
И тот, кто с песней по жизни шагает,
Тот никогда и нигде не пропадет.
И тот, кто с песней по жизни шагает,
Тот никогда и нигде не пропадет.


Cântam doar prima strofă şi refrenul. Textul era uşor. L-am tradus fără probleme. Fără pretenţii, am tradus, aproape mot-à mot:

Îi e mai uşor inimii cu un cântec vesel.
Muzica I. Dunaievski, versurile V. Lebedev-Kumaci
Îi e mai uşor inimii cu un cântec vesel,
El nu te lasă să te plictiseşti.
Şi-l iubesc cătunele şi satele
Şi-l iubesc oraşele mari.

Refren

Cântecul ne ajută să construim şi să trăim,
El, ca prieten, ne cheamă şi ne conduce.
Şi cei ce păşesc cu cântecul în viaţă
Aceia niciodată şi niciunde nu vor dispărea.

De altfel, filmul produs în 1934 are titlul Весёлые ребята (Vesyolye rebyata), adică „Băieţii veseli.”
În strofa a doua e vorba despre comsomolişti, Komsomolul era organizaţia de tineret a Partidului Comunist din Uniunea Sovietică.

***

Printre colegii noştri era şi un băiat slab, înalt, cu faţa pământie. În glumă, i-am spus „Moartea în vacanţă”. Nu ştiu dacă a aflat, dar ştiu că era mereu în grupul nostru, chiar dacă gălăgia o făceam în special cei care ne cunoşteam mai de mult. Colegul nou venit în şcoala noastră se numea Mihai Crişan. Ne-a spus că e din Turda, că tatăl lui e preot în Poienile Glodului şi de aceea a venit la Vişeu. Locuia la internatul liceului, dar sâmbăta mergea acasă.

O dimineaţă de luni. Sunase de intrare. Cineva a observat că lipseşte Mhai. Am bănuit că nu a ajuns din pricina autobusului. A intrat în clasă odată cu profesorul. În prima pauză ne-a spus că a fost la Poieni şi nu a avut timp să înveţe. 

Aveam un profesor nou la chimie, Adrian Ridichie, care venise după ce şi-a satisfăcut stagiul militar, ca toţi absolvenţii.
Mihai a fost invitat la tablă. Nu ştia nici titlul lecţiei. Lui Ciupi i s-a făcut milă şi i-a şoptit: „hidroxizii”. Mihai a repetat. Apoi, a buiguit ceva. Profesorul i-a cerut să vorbească despre proprietăţile fizice ale hidroxizilor. A urmat o bâlbâială. Ciupi reuşea să-i mai spună câte ceva, dar nici el nu prea ştia. Se întorcea spre mine şi-i mai dădeam câte o informaţie. 

- Dacă ştii la ce se foloseşte hidroxidul de sodiu, ai scăpat!, spune profesorul.

Ciupi se întoarce spre mine. Eu îi spun „purgativ”. El se juca de-a telefonul fără fir. Îi şopteşte lui Mihai. Acesta nu înţelege. Îi mai spune o dată. În sfârşit, Mihai înţelege. 

- Purgativ! spune Mihai cu jumătate de gură.
- Cu sodă caustică te cureţi de tot! spune profesorul râzând.

În clasă, unii râdeau, alţii erau nedumeriţi, Ciupi se întoarce şi-mi face un semn: „Ţi-arăt eu ţie!”. La care îi răspund: „Când mai vrei să şopteşti, învaţă lecţia!”

Mihai a rămas repetent. 

(A mai fost o vreme în şcoala noastră, apoi nu l-am mai văzut. M-a recunoscut el în Cluj, când eram deja studentă. Urcaserăm în acelaşi troleibus. Mi-a povestit că a plecat la Turda şi că a terminat liceul la seral.)

***

În clasa a noua, la o oră de chimie, profesorul Adrian Ridichie ne-a trimis la tablă pe mai mulţi, indicând fiecăruia despre ce să vorbească. Nu eram încântată de subiectul pe care l-am primit. Cred că se citea pe chipul meu. Cred că era vorba despre proprietăţile fizice ale unui element din Tabloul lui Mendeleev. Ciupi s-a oferit să-mi şoptească. Profesorul a observat că Ciupi insistă. Mi-a schimbat subiectul. Acum trebuia să vorbesc despre proprietăţile chimice. M-am înviorat. Deja eram în domeniul meu: ecuaţii.

***

În clasa a zecea învăţam istoria muzicii. În manual era partitura Corului vânătorilor din opera Freischütz, de Weber. Când ne rămânea puţin timp după lecţia nouă, Ciupi cerea voie să cântăm. Şi, toată clasa cânta, bătând ritmul în bănci. Doamna profesoară Mihalca ne făcea semn să cântăm mai încet, să nu deranjăm clasa vecină.



***

Nu-mi amintesc despre Ciupi în ultimul an de liceu. De altfel, noi am încheiat anul şcolar la mijlocul lunii mai. În timpul vacanţelor făceam pregătire pentru bacalaureat. În rest, eu mă ocupam mai mult de Gazeta Matematică, de culegerile mele. 

Bacalaureatul se susţinea din trei materii: limba română, matematică şi o materie la alegere. Ştiu că aveam discuţii în legătură cu al treilea obiect. Unii susţineau că la chimie e materia de un an, chimie organică. Alţii preferau biologia, cu materia din trimestrele al doilea şi al treilea, care era practic de şase săptămâni. 

Eu susţineam că nici una dintre cele mai „comode” variante nu mă încântă. Am preferat să susţin proba la fizică, chiar dacă era materia din doi ani. Învăţam lucruri interesante, legate de viaţă, de practică, eram mereu cu materia din urmă la curent, pentru că, la fiecare răspuns primeam şi o întrebare din lecţiile anterioare. Aveam şi un argument forte: voiam să merg la Politehnică şi acolo nu mi-ar fi fost prea utile cunoştinţele de chimie organică sau biologie. 

Îmi amintesc vag banchetul de încheiere. Nu mai ţin minte, sunt mai bine de 50 de ani de atunci, dacă Ciupi dansa, dar ştiu că, acolo unde era el, era şi veselia mai mare.

***

După ce am început cursurile facultăţii, nu am avut ocazia să stau de vorbă prea mult cu foştii colegi de clasă. Veneam acasă, dar preferam să povestesc cu părinţii, să citesc...

După absolvirea facultăţii, ne-am îndepărtat şi mai mult. Până când a trăit Nina, îmi mai trimitea veşti despre foştii colegi. Nu am corespondat cu nimeni. Nu am participat la nicio revedere. Aşa a fost situaţia. La 10 ani, n-am putut să mă prezint. Aşteptam un copil. La 20 de ani, întâlnirea era după începerea cursurilor şcolare. Directorii nu ne învoiau. 

Veneam vara să-mi văd părinţii. Uneori întâlneam câte un coleg. De obicei, colegii mă recunoşteau. Ne cam schimbaserăm.

În 1995, am fost la Vişeu doar cu soţul meu. El a rămas să ajute ceva, să repare... nu mai ştiu ce. Am plecat cu Nina să-mi arate cum s-a extins Şcoala ajutătoare, m-a plimbat prin clădirea vechiului internat, am mai mers puţin să revăd strada unde fusese Casa de cultură şi, înainte de a ajunge la intersecţie, ne-am întâlnit cu Ciupi.

- Ia te uită cine e în oraşul nostru! Mioara! Nu te-ai schimbat deloc.
- Regret, dar trebuie să te contrazic! Nu mai am codiţele de care mă trăgeaţi uneori, nu mai am fundele acelea mari şi albe, nu am cordeluţă...
- Dar tot veselă eşti, tot tânără. Soţul tău ce face?
- Are ceva de lucru şi am plecat cu Nina. Am fost colegi de facultate, suntem în Cugir, avem trei fete ca împăraţii din poveste, suntem bine.
- Sper că la Revederea de 30 de ani veniţi!
- Dacă mă invitaţi, dacă e în timpul vacanţei şcolare, să sperăm că venim.

Ne-am despărţit veseli.

În toamnă, am primit o scrisoare de la tata. Printre altele, îmi spunea că Ciupi nu mai este.
Nu cred că poate cineva să-l uite. A fost mereu în mijlocul grupurilor care dezbăteau probleme serioase, în grupurile în care se cânta sau se spuneau glume, ştia să fie simpatic.



2 comentarii:

cherie spunea...

Ce de amintiri ! Si ce băiat frumos acest Cipi !

Maria Tirenescu spunea...

Da, foarte simpatic, dar cred că era singur, în ciuda celor mulţi care se aflau mereu în preajma lui.

Citeşte şi pe Facebook, în pagina mea! Este fotografia lui Ciupi. Acolo sunt comentariile celui care l-au cunoscut.