-
Bunico, am auzit la radio despre Unirea cea Mare. Era şi o Unire
Mică?
-
Vino lângă mine şi o să-ţi povestesc!
Ioana
se aşeză le fotoliu şi, mângâindu-şi pisicuţa, asculta.
-
Eram în clasa a treia...
-
Erai mai mare ca mine...
-
Da. Începuse anul 1959. După vacanţa de iarnă, toţi elevii eram
veseli, dornici să povestim ce am făcut în timpul în care nu
ne-am văzut. Era o gălăgie de nedescris. Câţiva colegi au
observat că doamna învăţătoare a intrat în clasă şi ne-au
atras atenţia. Doamna ne-a întrebat dacă vrem să participăm la
un spectacol. Ne plăcea să fim „artişti”, ne plăcea să vină
colegii din alte clase şi ceilalţi învăţători să ne vadă, ne
plăceau aplauzele…
Ioana asculta cu atenţie.
-
Draga mea, tu ai auzit de Moldova, Transilvania şi Ţara Românească?
- Am auzit de Moldova şi
Transilvania...
- Noi ştiam de la
istorie că pe teritoriul ţării noastre erau trei ţărişoare,
numite principate, cu numele pe care ţi le-am spus: Moldova,
Transilvania şi Ţara Românească. Oamenii din aceste ţărişoare
vorbeau aceeaşi limbă, cu mici diferenţe, purtau haine
asemănătoare, aveau aceleaşi obiceiuri. Aşa că, s-au gândit că
ar fi mai uşor pentru ei dacă s-ar uni şi ar forma o ţară mai
mare.
- Cum e acum ţara noastră?
- Cam aşa. Dar, nu s-au putut uni dintr-odată. Mai întâi s-a unit Moldova cu Ţara Românească. Unirea celor două principate s-a făcut în 1859. În câteva zile, se împlineau o sută de ani de la această unire. Au început vociferările, aplauzele… Doamna învăţătoare ne-a făcut semn să ne potolim. Ne-a spus apoi că în orele de muzică şi educaţie fizică vom face repetiţii. Câţiva colegi au primit poezii pe care să le recite la spectacol. Pe cei care cântam bine ne-a învăţat Hora Unirii. Ne-a scris textul pe tablă, iar noi l-am scris în caiete. Am învăţat acasă cuvintele. A doua zi, toţi ştiam cântecul. În ora de educaţie fizică, doamna învăţătoare ne-a arătat cum se joacă hora. Pe muzică, făceam doi paşi la dreapta, reveneam, apoi făceam doi paşi în faţă şi reveneam. Era frumos, eram veseli, ne plăcea mult ceea ce făceam. Eram foarte încântaţi.
- Cum e acum ţara noastră?
- Cam aşa. Dar, nu s-au putut uni dintr-odată. Mai întâi s-a unit Moldova cu Ţara Românească. Unirea celor două principate s-a făcut în 1859. În câteva zile, se împlineau o sută de ani de la această unire. Au început vociferările, aplauzele… Doamna învăţătoare ne-a făcut semn să ne potolim. Ne-a spus apoi că în orele de muzică şi educaţie fizică vom face repetiţii. Câţiva colegi au primit poezii pe care să le recite la spectacol. Pe cei care cântam bine ne-a învăţat Hora Unirii. Ne-a scris textul pe tablă, iar noi l-am scris în caiete. Am învăţat acasă cuvintele. A doua zi, toţi ştiam cântecul. În ora de educaţie fizică, doamna învăţătoare ne-a arătat cum se joacă hora. Pe muzică, făceam doi paşi la dreapta, reveneam, apoi făceam doi paşi în faţă şi reveneam. Era frumos, eram veseli, ne plăcea mult ceea ce făceam. Eram foarte încântaţi.
-
Îmi arăţi şi mie cum se joacă hora?
-
Îţi arăt după ce termin de povestit!
Bunica
îi spuse nepoatei că, în ziua de 24 Ianuarie, în curtea şcolii,
s-a organizat careul. Domnul director a spus ce sărbătoresc în
acea zi şi i-a dat cuvântul unui elev dintr-o clasă de liceu. El a
citit o cuvântare din care cei mici nu au înţeles mare lucru, dar
ştiau de la doamna învăţătoare ce sărbătoreau. Coriştii de la
gimnaziu au cântat câteva cântece. I-a mai spus Ioanei că elevii
mari au pregătit o scenetă.
-
Scenetă...
- O scurtă piesă de teatru. Am
văzut un colonel cu barbişon desenat cu cărbune, cu haina plină
de decoraţii, un Moş Ion Roată îmbrăcat ţăran, cu plete din
câlţi, câţiva boieri cu haine de mătase şi căciuli foarte
mari. Nu auzeam prea bine, nu ne puteam apropia mai mult… Doamna
învăţătoare ne-a promis că ne aduce o carte din care să citim
„Moş Ion Roată şi Unirea”.
-
Îmi citeşti şi mie?
-
Caut cartea şi îţi citesc! Programul s-a încheiat cu Hora Unirii
cântată de toţi cei prezenţi.
Am mers în clasa noastră şi, în timp ce ne luam lucrurile, ne spuneam unii altora ce am înţeles. Doamna învăţătoare ne-a felicitat şi ne-a spus că am meritat aplauzele colegilor. Am plecat acasă bucuroşi şi mulţumiţi că le-a plăcut tuturor celor din şcoală ceea ce am făcut noi. Sunt convinsă că nici unul dintre colegii mei nu va uita acea zi.
Am mers în clasa noastră şi, în timp ce ne luam lucrurile, ne spuneam unii altora ce am înţeles. Doamna învăţătoare ne-a felicitat şi ne-a spus că am meritat aplauzele colegilor. Am plecat acasă bucuroşi şi mulţumiţi că le-a plăcut tuturor celor din şcoală ceea ce am făcut noi. Sunt convinsă că nici unul dintre colegii mei nu va uita acea zi.
- Bunico, asta a
fost Mica Unire, dar despre Marea Unire îmi povesteşti?
- Trebuie să
aştepţi puţin! Merg să văd dacă e gata mâncarea şi revin.
- Bine, bine,
aştept!
Bunica reveni şi
se aşeză în fotoliu.
- Cele două
principate au format România şi ţara era condusă de Alexandru
Ioan Cuza. După un timp, aceasta este înlăturat de la conducere şi
România urma să fie condusă de un rege. Locuitorii Transilvaniei
voiau să se unească cu fraţii lor din România. Au ales oraşul
Alba Iulia pentru a-i adăposti între zidurile lui pe
reprezentanţii românilor din Transilvania. Motivul principal era că
Mihai Viteazul acolo şi-a făcut intrarea triumfală în Alba Iulia,
cetatea fiind capitala domnitorului pe scurta perioadă cât a durat
Unirea celor trei principate (Muntenia, Moldova şi Transilvania) şi,
în 1784, pe acelaşi platou al Cetăţii Albei Iulii, Horia şi
Cloşca erau traşi pe roată în urma condamnării lor.
- Am văzut la
televizor cum a intrat Mihai Viteazul în Alba Iulia!
- Da, mă bucur
că ştii!
- Spune mai
departe!
-
Pregătirea a întâmpinat dificultăţi. Au venit delegaţii
din toate ţinuturile în care locuiau români. După discuţii, au
stabilit că e nevoie de mai mult timp pentru a rezolva toate
problemele unirii.
- Au renunţat?
- Nu, era visul lor de multă vreme!
În ziua de 1 decembrie 1918, s-a ţinut o adunare într-o atmosferă
de sărbătoare. Au venit numeroşi delegaţi oficiali,
reprezentanţi din toate regiunile româneşti, ai societăţilor
culturale româneşti, ai şcolilor medii şi institutelor
pedagogice... Au fost mai mult de o mie de delegaţi. Din toate
colţurile ţărilor române de peste Carpaţi, sosea poporul cu
trenul, cu căruţele, călări, pe jos, îmbrăcaţi în haine de
sărbătoare, cu steaguri tricolore în frunte, cu pancarte pe care
scria numele comunelor ori a ţinuturilor din care veneau, cântând
şi fiind bucuroşi.
- Cred că era frumos! Ce frunoasă
poveste!
- Nu e poveste, e un adevăr. În ziua
de 1 Decembrie, de Ziua Naţională a României, vii cu noi, cu mama,
cu tata şi cu fratele tău să participăm la sărbătoare, acolo
unde am mai mers, pe Platoul Romanilor.
- Bunico, să ştii că eu nu uit!
- Nici eu nu uit. Am promis şi îmi
respect cuvântul!
- Vino acum să te învăţ să joci
hora!
Bunica a luat-o pe Ioana de mână şi,
cântând Hora Unirii, au făcut doi paşi la dreapta, doi la stânga,
doi în faţă şi doi înapoi. În scurt timp, nepoţica ştia să
joace. Mai avea câteva probleme cu textul, dar nu se grăbea. Până
în decembrie mai erau câteva luni.
Textul a primit Premiul al II-lea la concursul de creaţie literară "Pod peste generaţii - Ion Bălan" organizat de C.A. R. P. "Ana Aslan" din Brăila, cu prilejul Centenarului Marii Uniri 1918-2018.
2 comentarii:
FELICITARI !
Mereu esti in pria linie. Iti urez sa fii mereu ca azi.
Mulţumesc mult, Cherie!
Trimiteți un comentariu